Aquesta pàgina està organitzada segons els temes del llibre.
Cal que busqueu el tema que estem fent i allí trobareu les presentacions de classe, activitats per practicar i repassar, treballs, entrades del bloc...
TEMA 1.- ASTRONOMIA.
Planetes extrasolars-Guillem Anglada
Descoberts set planetes de grandària terrestre en una estrella pròxima
Tenim un examen en Octubre. Caldria que anàreu mirant els mapes conceptuals i les activitats que hem treballat. Recordeu que hem de portar en una funda de plàstic tot allò que hem elaborat. A més tindrem una portada i l'índex del tema 1.
TEMA 2: ELS ÉSSERS VIUS.
Avaluació inicial: Els éssers vius
Activitat de síntesi i avaluació ( què és un ésser viu?)
CONTINGUTS MÍNIMS ÉSSERS VIUS
A- Com són els organismes del Regne Monera? Quins tipus de bacteris segons la forma trobem?
B- Com s’alimenten els bacteris? Dins dels bacteris heteròtrofs, quins tipus trobem?
C- Quina relació tenim els humans amb els bacteris? Quins són beneficiosos i quins són perjudicials?
D- Què és la flora bacteriana? Quin benefici obtenim les persones?
E- Quins són els bacteris que viuen en la llet i fabriquen iogurts?
F- Quins bacteris ens causen malalties?
G- Què són les vacunes? Quines vacunes m’han posat?
H- Què són els antibiòtics?
2.- EL REGNE PROTOCTISTS
A-Quins són els
organismes del Regne Protoctists? Quina diferència hi ha entre ells?
B- Com es classifiquen els protozous?
C- Quina relació tenim els humans amb els protozous? Quins exemples coneixem?
D- La malària. Què és i com s’agafa?
E- Què són les algues i com es classifiquen?
F- Quina relació tenim els humans amb les algues? Posem exemples
3.- EL REGNE DELS FONGS
A- Què són els fongs i quina estructura tenen?
B- Quins tipus de fongs hi ha? Posem exemples de cadascun.
C- Quina relació tenen els fongs amb els humans?
D- Com es fa el pa, el vi o la cervessa? Quina funció tenen els llevats?
E- On viuen les tòfones o els rovellons? De què s’alimenten i com es reprodueixen?
F- Que són el peu d’atleta i la tinya? Com es poden agafar?
4.- EL REGNE DE LES PLANTES I LA SEUA CLASSIFICACIÓ
A- Què són les plantes i quina estructura tenen?
B- Quins tipus de plantes hi ha? Posem exemples de cadascun.
C- Quines funcions vitals fan les plantes i com les fan?
D -Quines característiques tenen les plantes sense llavors? Quins grups hi ha?
Cicle vital de les molses i les falgueres
E- Com són les molses i quines característiques presenten? Fem un dibuix
F- Com són les falgueres i quines característiques presenten? Fem un dibuix
G- Com són les gimnospermes i quines característiques presenten? Fem un dibuix
H- Com són les angiospermes i quines característiques presenten? Fem un dibuix
I- Com són les flors de les angiospermes i quines característiques presenten? Fem un dibuix
J- Com fan la funció de nutrició les plantes? Fem un dibuix
K- Com fan la funció de relació les plantes? Fem dibuixos
L- Com fan la funció de reproducció les plantes? Fem dibuixos de la reproducció asexual, la sexual en les plantes sense llavors i amb llavors
M- Quin benefici fan les plantes al medi ambient i a l'ésser humà?
Articles el país sobre microbiologia
REGNE DELS FONGS
Els fongs, un regne extraordinari
REGNE DE LES PLANTES
Les plantes i les algues
LES NOSTRES PLANTES DEL JARDÍ
Al jardí del nostre centre tenim una representació de les plantes més representatives de l'ecosistema mediterrani. Anem a fer un estudi de les plantes més interessants i presentarem en grup un treball en el qual inclourem el nom comú, el nom científic, d'on és originària la planta en el cas de no ser del mediterrani, la seua utilitat si la té o les seues curiositats etnobotàniques.
El treball podria ser una presentació de diapositives amb les dades anteriors o un vídeo on es comentaren igualment les característiques de cada planta.
Curiositats de les plantes
TEMA 4: ELS ANIMALS. FUNCIONS VITALS.
Els invertebrats. Característiques i classificació.
Videos Artròpodes
És l'aranya un insecte? Rap
Els vertebrats. Característiques i classificació
Que qui com "Què diuen els ocells?" 31 min
NOM: |
CURS |
|
|
Objectius:
L’objectiu d’aquest audiovisual és que conegues algunes curiositats sobre els mamífers.
El vídeo el veurem a classe i, una volta vist, has d’omplir aquesta fitxa i lliurar-la a la professora/or. Generalment la data de lliurament serà el dia següent de classe.
La fitxa l’has d’imprimir i completar-la a mà. Tota la informació que necessites la trobaràs al vídeo, tot i que pots fer servir les dades que hem anat treballant del tema. Com sempre, intenta explicar les coses el millor que pugues, no contestes amb SÍ, No o amb poca informació. Recorda que hi ha una relació directa entre la feina que fas i la nota que obtens. Poca feina, poca nota. I posa el teu nom, curs i grup, al quadre de dalt !!!
Si vols consultar de nou el vídeo, està disponible a YouTube.
Respon aquestes qüestions sobre el vídeo que has vist:
Els mamífers poden (1) però tot i això són terrestres, és a dir respiren per (2). Hi ha (3) d’espècies d'insectes, (4) de peixos, (5) d'ocells i (6) de mamífers. Els grans rèptils van desaparèixer fa uns anys. Quan van desaparèixer els grans rèptils, els mamífers es van multiplicar i els va augmentar i . |
1 |
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
ORIGEN DELS MAMÍFERS
Quan van aparèixer els primers mamífers? Com eren? Què menjaven?
Com van poder sobreviure els mamífers enmig d'aquelles bèsties ferotges?
Digues una espècie de mamífer que ha patit una transformació i explica perquè:
Què va passar amb els canvis climàtics a la Terra? Quines conseqüències van tenir? Posa un exemple:
Quan i on va aparèixer el primer mamífer que caminava dret? Quin nom tenia?
CARACTERÍSTIQUES GENERALS
Tenen la pell recoberta de i la capacitat de regular la temperatura del seu cos igual que els . Els animals amb aquesta característica s’anomenen .
Les balenes no tenen . En el seu lloc tenen unes làmines anomenades
que les pengen del paladar. Han desenvolupat un sistema molt especialitzat per alimentar-se, com s'ho fan? De què s'alimenten?
La majoria de mamífers tenen la pell coberta de:
pèl b) pell fina i nua c) escames
Tenen un sistema automàtic per controlar la temperatura corporal, per tant són:
a) poiquiloterms b) homeoterms c) vivípars
La seva temperatura corporal oscil•la entre:
a) 35º i 39 º b) 30º i 40º c) 37º i 45º
Què fan els mamífers per augmentar la seva temperatura corporal en medis freds?
I per baixar-la en medis càlids?
Quan la temperatura exterior baixa les glàndules sudorípares:
a) funcionen b) deixen de funcionar c) produeixen més suor
Els mamífers han desenvolupat diferents tipus de dents que varien de forma i mida segons les necessitats alimentàries de cada espècie.
El llop és ____, el _____és herbívor i el porc espí és _______.
Quina és la característica més important que tenen en comú tots els mamífers?
a) són vivípars b) són heteròtrofs c) mamen
Què facilita el desenvolupament i la supervivència de l'espècie?
Els mamífers es divideixen en: _____, ________i ________.
Una altra característica és que totes les cries _______, d’aquí el nom del grup.
Què és la placenta? Per a què serveix?
Què és la suor i com fa baixar la temperatura del cos dels mamífers
Les 3 classes de mamífers
Avaluació inicial
1.- De què està compost l'aire?
2.- Quantes capes té l'atmosfera?
3.- A quina altura s'acabarà l'aire?
4.- Tots els planetes tenen atmosfera?
5.- Quina qualitat tindrà l'aire d'Oliva?
6.- Quins són els fenòmens meteorològics més comuns a Oliva?
ANAYA ACTIVITATS
1.- L'atmosfera terrestre
2.- L'atmosfera i els éssers vius
3.- La contaminació de l'aire
La contaminació de l'aire: la capa d'ozó
Efecte hivernacle: pràctiques.
L'AIGUA
Avaluació inicial
1.- Què és el cicle de l'aigua?
2.- Per què si l'aigua és abundant a la Terra es considera un recurs escàs?
3.- L'aigua que bevem a Oliva d'on vé?
4.- A on van a parar les aigües residuals d'Oliva?
5.- Quins són els rius d'Oliva?
4.- L'aigua i els éssers vius
Importància aigua
Entre dos companys feu una carta als responsables d’Urbanisme demanant i proposant solucions a aquests problemes.
El problema:
Les causes del problema:
Les solucions:
La justificació que dóna raó a la vostra solució tenint en compte el cicle de l’aigua
https://www.youtube.com/watch?v=QPoHUI4TJ80
- Quina opinió tens de la imaginació dels dibuixants sobre aquest tema?
Què és una vora transformant? Quina regió del planeta n’hi ha una molt famosa la qual ha estat protagonista de moltes pel·lícules?
https://www.youtube.com/watch?v=c2vupbrgySk
https://www.youtube.com/watch?v=3oIQCt6GVcY
- Quina de les dos pel·lícules et sembla més increïble? Per què?
7.- Els volcans i els terratrèmols
Mira el següent enllaç i digues si et sembla un volcà poc o molt explosiu?
https://www.youtube.com/watch?v=uh4dTLJ9q9o
El títol de la cançó juga amb una paraula molt pareguda en anglès. Quina?