1r ESO Biologia i Geologia

Aquesta pàgina està pensada per a que els alumnes de 1r ESO troben materials per a entendre i comprendre diversos aspectes de les Ciències Naturals.






Aquesta pàgina està organitzada segons els temes del llibre.
Cal que busqueu el tema que estem fent i allí trobareu les presentacions de classe, activitats per  practicar i repassar, treballs, entrades del bloc... 


TEMA 1.- ASTRONOMIA.

Vinyeta Satèl.lits
Planetes extrasolars-Guillem Anglada

Descoberts set planetes de grandària terrestre en una estrella pròxima

Tenim un examen en Octubre. Caldria que anàreu mirant els mapes conceptuals i les activitats que hem treballat. Recordeu que hem de portar en una funda de plàstic tot allò que hem elaborat. A més tindrem una portada i l'índex del tema 1.

 
1. Completa les frases al teu examen:
A. Una galàxia està formada per centenars de milers de milions d’ _________
astres, pols i altres materials. La _________________és la nostra galàxia.
B. Una estrela és un astre que emet energia en forma de ______________ i _____________
C. El Sol és l’estrela més pròxima a nosaltres, i juntament amb els planetes, satèl·lits, planetes nans, asteroides i cometes forma el __________________ .
2. Escriu els noms dels planetes que formen el sistema solar, amb ordre.
3.- Per què la Lluna sempre presenta una cara oculta a la Terra encara que presenta un moviment de rotació? Explica-ho
4.- A què són degudes les marees? Explica-ho.
5.- Quina diferència hi ha entre la unitat astronòmica i l'any llum? Són mesures de temps o de distància?
6.- Totes les afirmacions són falses. Explica, en cada cas, per què.
A. Si mirem al cel durant el dia, no veiem cap estrela.
B. El Sol gira al voltant de la Terra, de manera que el veiem aparèixer per l’est i el veiem
pondre’s per l’oest.
C. La diferència fonamental entre un planeta i un satèl·lit és la mida; el satèl·lit sempre
és menor que el planeta.
7.- La seqüència que apareix es produïx en menys de 100 minuts. Observa i contesta.


A. Quin fenomen apareix fotografiat?
B. Per què té lloc? Per què ocorre?
C. En quina fase s’ha de trobar la Lluna perquè es produïsca?




8.- Pot haver un eclipsi de Lluna i de Sol al mateix temps?Explica-ho.
9.- Per què cada any la festa de Pasqua cau en dates diferents? Explica-ho.
10.- Quina diferència hi ha entre la idea d'un univers geocèntric i un de heliocèntric?
11.- És estiu o hivern en Oliva en la posició que està la Terra? Raona-ho.














12.- Digues la diferència entre un planeta i un satèl·lit. Posa exemples.



 TEMA 2: ELS ÉSSERS VIUS.

Avaluació inicial: Els éssers vius
 
 
Tema 2: Els éssers vius.
 
1.- La Terra i les seues condicions per a la vida
 - Quines són les capes que es poden distingir al nostre planeta?
- Què signifiquen els prefixos d'eixes paraules?
- Quina importància té l'atmosfera per als éssers vius?
- Quina importància té la hidrosfera per als éssers vius?
2.- Què és un ésser viu?
 
- Relaciona mitjançant un esquema o mapa conceptual les paraules àtom,  molècules, biomolècules, cèl·lules, teoria cel·lular, unitat estructural i unitat funcional.
- Què afirma la teoria cel·lular?
- Un elefant és més gran que una persona. Aleshores serà per què té més cèl·lules o les seues cèl·lules són més grans o per les dues coses al mateix temps?
- Quines són les funcions que realitzem els éssers vius? Les faran les cèlules també?
- Els virus com el coronavirus, fan totes les funcions? Aleshores es poden considerar éssers vius?
3.- Les biomolècules
- Podries fer un mapa conceptual que incloga les paraules següents: biomolècules, orgàniques, inorgàniques, exclusives, aigua, glúcids, sals minerals, lípids, proteïnes, àcids nucleics.
- Si tu tingueres un dèficit en sals minerals que et podria passar?
- Anem a comparar cada biomolècula orgànica amb una part d'un automòbil. Digues què podria ser cadascuna d'elles?
- Pots respondre les qüestions de las pàgina 30?
- Anem a treballar la imatge de la pàgina 31.

4.- La unitat de la vida: la cèl.lula.
- Dibuixa una cèl.lula procariota i una d'eucariota animal, i digues quines diferencies observes en el teu dibuix?
- Busca el significat de les paraules procariota i eucariota.
- Les parts que tenen en comú els dos tipus cel.lulars, quines funcions fan?
- Dibuixa una cèl.lula eucariota vegetal i comenta les diferencies amb les eucariotes animals?
- Podries fer el càlcul de la grandària de l'activitat 5 de la pàgina 33?

Pràctica: El microscopi.
- Quines són les parts del microscopi?
- Com funciona el microscopi?
- Que mesura el camp de la preparació?
- Què hem de fer per veure cèl.lules?
- Com més gran és un organisme més grans són les cèl.lules o té més cèl.lules?
 
5.- Les funcions vitals
- Els virus fan les 3 funcions vitals?
- Quins tipus de nutrició tenim els éssers vius? Quines diferencies hi ha entre les dos?
- Què significaran el nom dels tipus de nutrició?
- Per què la nutrició inclou tots eixos processos?
- On té lloc la veritable respiració? Què es produeix i per a què s'utilitza?
- Els ronyons són els òrgans fonamentals per a l'excreció pels animals vertebrats. Quin liquid excreten i d'on el trauen aquest líquid?
- Les plantes tenen funció de relació?
- En el cas dels mamífers com els humans quins poden ser els òrgans receptors, de coordinació i els efectors?
- Quina diferencia hi ha entre la reproducció sexual i l'asexual?

6.- La classificació dels éssers vius
- Explica que és per a tu classificar? Posa exemples on hages classificat alguna cosa (roba, llibres, ...).
- Com s'anomena la ciència biològica que intenta classificar els éssers vius? Quins nivells o tàxons utilitza per a classificar? Quins éssers vius són més pareguts, dos individus del mateix gènere o dos del mateix ordre?
- Quins són els tàxons més grans i el més bàsic?
- Què és una espècie?
 
- Què és la nomenclatura binomial? Per què es diu així? Quins avantatges presenta respecte al nom comú de les espècies? Posa exemples d'éssers vius del teu poble.

7.- Els 5 regnes
- Quins criteris s'utilitzen per a classificar els éssers vius en 5 regnes?
- Fes un quadre on apareguen els 5 regnes i les seues característiques més importants?
- Busca 3 exemples de cadascun dels regnes. 
- Els virus en quin regne estan?
- Mira la imatge de la pàgina 39 i contesta la pregunta?



 
 TEMA 3: MONERES, PROTOCTISTS, FONGS I PLANTES
 
1.- EL REGNE MONERES


A- Com són els organismes del Regne Monera? Quins tipus de bacteris segons la forma trobem?


B- Com s’alimenten els bacteris? Dins dels bacteris heteròtrofs, quins tipus trobem?


C- Quina relació tenim els humans amb els bacteris? Quins són beneficiosos i quins són perjudicials?


D- Què és la flora bacteriana? Quin benefici obtenim les persones?


E- Quins són els bacteris que viuen en la llet i fabriquen iogurts?


F- Quins bacteris ens causen malalties?


G- Què són les vacunes? Quines vacunes m’han posat?


H- Què són els antibiòtics?

 

2.- EL REGNE PROTOCTISTS


A-Quins són els organismes del Regne Protoctists? Quina diferència hi ha entre ells?


B- Com es classifiquen els protozous?


C- Quina relació tenim els humans amb els protozous? Quins exemples coneixem?


D- La malària. Què és i com s’agafa?


E- Què són les algues i com es classifiquen?


F- Quina relació tenim els humans amb les algues? Posem exemples



3.- EL REGNE DELS FONGS


A- Què són els fongs i quina estructura tenen?


B- Quins tipus de fongs hi ha? Posem exemples de cadascun.


C- Quina relació tenen els fongs amb els humans?


D- Com es fa el pa, el vi o la cervessa? Quina funció tenen els llevats?


E- On viuen les tòfones o els rovellons? De què s’alimenten i com es reprodueixen?


F- Que són el peu d’atleta i la tinya? Com es poden agafar?

 

4.- EL REGNE DE LES PLANTES I LA SEUA CLASSIFICACIÓ

 

A- Què són les plantes i quina estructura tenen?


B- Quins tipus de plantes hi ha? Posem exemples de cadascun.

 

C- Quines funcions vitals fan les plantes i com les fan?


D -Quines característiques tenen les plantes sense llavors? Quins grups hi ha?


Cicle vital de les molses i les falgueres


E- Com són les molses i quines característiques presenten? Fem un dibuix


F-  Com són les falgueres i quines característiques presenten? Fem un dibuix

 
 
Com són les plantes amb llavors?

G- Com són les gimnospermes i quines característiques presenten? Fem un dibuix

H- Com són les angiospermes i quines característiques presenten? Fem un dibuix

I- Com són les flors de les angiospermes i quines característiques presenten? Fem un dibuix

J- Com fan la funció de nutrició les plantes? Fem un dibuix

K- Com fan la funció de relació les plantes? Fem dibuixos

L-  Com fan la funció de reproducció les plantes? Fem dibuixos de la reproducció asexual, la sexual en les plantes sense llavors i amb llavors

M- Quin benefici fan les plantes al medi ambient i a l'ésser humà?


 

 

 
Regne moneres


Articles el país sobre microbiologia



REGNE DELS FONGS

Els fongs, un regne extraordinari

REGNE DE LES PLANTES

Les plantes i les algues


 LES NOSTRES PLANTES DEL JARDÍ

Al jardí del nostre centre tenim una representació de les plantes més representatives de l'ecosistema mediterrani. Anem a fer un estudi de les plantes més interessants i presentarem en grup un treball en el qual inclourem el nom comú, el nom científic, d'on és originària la planta en el cas de no ser del mediterrani, la seua utilitat si la té o les seues curiositats etnobotàniques. 

El treball podria ser una presentació de diapositives amb les dades anteriors o un vídeo on es comentaren igualment les característiques de cada planta.

 Curiositats de les plantes


Tema 3: Moneres, protoctists, fongs i plantes.
 Ací podeu fer un tast de dues preguntes de l'examen de la setmana vinent
4.- Com classifiquen els botànics a les plantes? En quins criteris es basen?

5.- Què significa que una planta és hermafrodita? Posa nom a les parts d’una flor.







 
REGNE DELS ANIMALS
 
PROJECTE: ELS ANIMALS A LES CIVILITZACIONS DE L'ANTIGUITAT.

  ELS ANIMALS A EGIPTE

 
 Que veurien els antics egipcis en aquests animals per considerar-los sagrats?
 
 

TEMA 4: ELS ANIMALS. FUNCIONS VITALS.
 
L'EVOLUCIÓ DE LA VIDA FINS A NOSALTRES (del minut 25:26 al 32:48)
 

 
 
TEMA 5: ELS ANIMALS INVERTEBRATS

 
 
 
 
TEMA 6: ELS ANIMALS VERTEBRATS 
 
 
Dossier sobre els vertebrats

Els vertebrats. Característiques i classificació

Quins són els peixos més  interessants d'Oliva? Anem a triar-ne cadascun un i l'explicarem a la resta de la classe 



Quins són els amfibis més interessants d'Oliva? Anem a triar-ne cadascun un i l'explicarem a la resta de la classe
 
 
 
Quins són els rèptils més interessants d'Oliva? Anem a triar-ne cadascun un i l'explicarem a la resta de la classe
 
 Moltes serps contra una iguana. Extraordinari.


Que qui com "Què diuen els ocells?" 31 min
Quins són els ocells més  interessants d'Oliva? Anem a triar-ne cadascun un i l'explicarem a la resta de la classe
 

 
Quins són els mamífers més  interessants d'Oliva? Anem a triar-ne cadascun un i l'explicarem a la resta de la classe
 
 


NOM:

CURS




Objectius:

L’objectiu d’aquest audiovisual és que conegues algunes curiositats sobre els mamífers.

El vídeo el veurem a classe i, una volta vist, has d’omplir aquesta fitxa i lliurar-la a la professora/or. Generalment la data de lliurament serà el dia següent de classe.

La fitxa l’has d’imprimir i completar-la a mà. Tota la informació que necessites la trobaràs al vídeo, tot i que pots fer servir les dades que hem anat treballant del tema. Com sempre, intenta explicar les coses el millor que pugues, no contestes amb SÍ, No o amb poca informació. Recorda que hi ha una relació directa entre la feina que fas i la nota que obtens. Poca feina, poca nota. I posa el teu nom, curs i grup, al quadre de dalt !!!

Si vols consultar de nou el vídeo, està disponible a YouTube.

Respon aquestes qüestions sobre el vídeo que has vist:

Els mamífers poden (1) però tot i això són terrestres, és a dir respiren per (2).

Hi ha (3) d’espècies d'insectes, (4) de peixos, (5) d'ocells i (6) de mamífers.

Els grans rèptils van desaparèixer fa uns

anys.

Quan van desaparèixer els grans rèptils, els mamífers es van multiplicar i els va augmentar

i .

1


2


3


4


5


6



ORIGEN DELS MAMÍFERS

Quan van aparèixer els primers mamífers? Com eren? Què menjaven?


Com van poder sobreviure els mamífers enmig d'aquelles bèsties ferotges?



Digues una espècie de mamífer que ha patit una transformació i explica perquè:


Què va passar amb els canvis climàtics a la Terra? Quines conseqüències van tenir? Posa un exemple:




Quan i on va aparèixer el primer mamífer que caminava dret? Quin nom tenia?



CARACTERÍSTIQUES GENERALS

  • Tenen la pell recoberta de i la capacitat de regular la temperatura del seu cos igual que els . Els animals amb aquesta característica s’anomenen .

  • Les balenes no tenen . En el seu lloc tenen unes làmines anomenades

que les pengen del paladar. Han desenvolupat un sistema molt especialitzat per alimentar-se, com s'ho fan? De què s'alimenten?


  • La majoria de mamífers tenen la pell coberta de:

    1. pèl b) pell fina i nua c) escames

  • Tenen un sistema automàtic per controlar la temperatura corporal, per tant són:

a) poiquiloterms b) homeoterms c) vivípars

  • La seva temperatura corporal oscil•la entre:

a) 35º i 39 º b) 30º i 40º c) 37º i 45º

  • Què fan els mamífers per augmentar la seva temperatura corporal en medis freds?


  • I per baixar-la en medis càlids?


  • Quan la temperatura exterior baixa les glàndules sudorípares:

a) funcionen b) deixen de funcionar c) produeixen més suor

  • Els mamífers han desenvolupat diferents tipus de dents que varien de forma i mida segons les necessitats alimentàries de cada espècie.


El llop és ____, el _____és herbívor i el porc espí és _______.


  • Quina és la característica més important que tenen en comú tots els mamífers?

a) són vivípars b) són heteròtrofs c) mamen

  • Què facilita el desenvolupament i la supervivència de l'espècie?


  • Els mamífers es divideixen en: _____, ________i ________.


  • Una altra característica és que totes les cries _______, d’aquí el nom del grup.

  • Què és la placenta? Per a què serveix?

  • Què és la suor i com fa baixar la temperatura del cos dels mamífers



Les 3 classes de mamífers 



 
 
 
 TEMA 7: L'ATMOSFERA I LA HIDROSFERA

 

Avaluació inicial 

1.- De què està compost l'aire?

2.- Quantes capes té l'atmosfera?

3.- A quina altura s'acabarà l'aire?

4.- Tots els planetes tenen atmosfera?

5.- Quina qualitat tindrà l'aire d'Oliva?

6.- Quins són els fenòmens meteorològics més comuns a Oliva?

 

ANAYA ACTIVITATS

Efecte hivernacle: pràctiques.

L'AIGUA

Avaluació inicial

1.- Què és el cicle de l'aigua?

2.- Per què si l'aigua és abundant a la Terra es considera un recurs escàs?

3.- L'aigua que bevem a Oliva d'on vé?

4.- A on van a parar les aigües residuals d'Oliva?

5.- Quins són els rius d'Oliva?

 

4.- L'aigua i els éssers vius

Importància aigua 

5.- On es troba l'aigua d'Oliva?

 
6.- El cicle de l'aigua d'Oliva?
 
 
Raimon: Al meu país la pluja no sap ploure
 
7.- La gestió de l'aigua d'Oliva?

8.- La contaminació de l'aigua d'Oliva?
- Visita Ecoparc
- Visita Depuradora d'Oliva

Després d’estudiar el Cicle de l’aigua quan llegiu una notícia com l’anterior ja teniu coneixements per distingir: El problema, les causes del problema, i les possibles solucions.
Entre dos companys feu una carta als responsables d’Urbanisme demanant i proposant solucions a aquests problemes.
Abans de fer l’escrit heu de tenir clar:
El problema:
Les causes del problema:
Les solucions:
La justificació que dóna raó a la vostra solució tenint en compte el cicle de l’aigua

 TEMA 8: LA GEOSFERA I LA SEUA DINÀMICA

Avaluació inicial
1.- Com és l'interior de la Terra? Com ho saps?
2.- Coneixes els minerals i les roques d'Oliva? Quins són?
3.- Per a què s'utilitzen les roques d'Oliva?
4.- Mira el teu voltant (la classe o la teua habitació) i pensa quines coses que t'envolten provenen de les roques o els minerals?
5.- Alguna volta has notat un terratrèmol? Sabries dir per què es produeixen els terratrèmols? 
6.- Sabries dir el nom d'alguns volcans? O quines zones de la Terra en tenen molts?
7.- Per què en Oliva no n'hi haurà volcans?
8.- Per què en Oliva els terratrèmols són de poca intensitat? 
 
1.-  La Terra i la Geosfera

- Podriem dibuixar la Terra i les seues capes.
- Podem respondre les preguntes 1, 2 i 3 de la pàgina 146. 
 
 
- Com s'han separat els materials de la geosfera?
- Quins materials són més densos?
 
2.- Els components de la Geosfera; les roques.
 
Primer estudiarem les roques d'Oliva i la Safor que són totes sedimentàries. La més abundant és la calissa però també trobem argiles i margues que són una mescla entre les dues anteriors. En alguns llocs també hi ha algeps.
 
 Com es classifiquen les roques?
Què són les roques magmàtiques?
Quins tipus de roques magmàtiques tenim?
Què són les roques sedimentàries?
Quins tipus de roques sedimentàries hi ha?
Què són les roques metamòrfiques?
Quins tipus de roques metamòrfiques hi ha?
 
- Ara respondrem les preguntes de la pàgina 151
 
3.- Els components de la geosfera: els minerals.
 
 
Si has anat a la fira de les roques i els minerals d'Oliva que fan tots els anys al Centre Polivalent d'Oliva coneixeràs moltes roques i minerals, també fòssils que s'exposen allí. Anem a coneixer-ne alguns.
 
 
 
- Responem les qüestions de les pàgines 152 i 153
- Com es classifiquen els minerals per la seua composició química?
 
- Fem una llista de les propietas dels minerals.
- Responem les preguntes de la pàgina 155.
4.- Els recursos de la geosfera
 Responem les qüestions de les pàgines 156 i 157

 Coneixes alguna pedrera a Oliva? Quina roca extrauen? Per a què?
 
5.- La superficie terrestre i els seus canvis
 
6.- Els processos endògens i els seus efectes.
 
 
Abans de continuar us passe el tràiler d’una pel·lícula d’animació de la 20th Century Fox. Una altra manera més divertida d’explicar la formació dels continents. Mira el següent enllaç:

https://www.youtube.com/watch?v=QPoHUI4TJ80

- Quina opinió tens de la imaginació dels dibuixants sobre aquest tema?

Què és una vora transformant? Quina regió del planeta n’hi ha una molt famosa la qual ha estat protagonista de moltes pel·lícules?

https://www.youtube.com/watch?v=c2vupbrgySk

https://www.youtube.com/watch?v=3oIQCt6GVcY

 - Quina de les dos pel·lícules et sembla més increïble? Per què?

 7.- Els volcans i els terratrèmols

  Mira el següent enllaç i digues si et sembla un volcà poc o molt explosiu?

https://www.youtube.com/watch?v=uh4dTLJ9q9o

 El títol de la cançó juga amb una paraula molt pareguda en anglès. Quina?






ÑaA