4t ESO Ciències Aplicades Activitat Professional


Pesant la sal de l'aigua de mar d'Oliva

La reacció de Fehling

Preparant la cromatografia

EL MEDI AMBIENT A OLIVA

Autoavaluació dels alumnes PR4

Avaluació dels grups PR4

Qüestionari d’avaluació de l’ABP PR4

Qüestionari alumnes interés assignatura CAAP 4t ESO PR4

ELS RECURSOS NATURALS D'OLIVA

LES NOSTRES PLANTES DEL JARDÍ

Al jardí del nostre centre tenim una representació de les plantes més representatives de l'ecosistema mediterrani. Anem a fer un estudi de les plantes més interessants i presentarem en grup un treball en el qual inclourem el nom comú, el nom científic, d'on és originària la planta en el cas de no ser del mediterrani, la seua utilitat si la té o les seues curiositats etnobotàniques. 

El treball podria ser una presentació de diapositives amb les dades anteriors o un video on es comentaren igualment les característiques de cada planta.



ACTIVITAT 1: RECONEIXEMENT DE GLÚCIDS

MATERIAL
  • Reactius: Lugol, reactiu de Fehling A i B
  • Glucosa, fructosa, lactosa i midó
  • Material de vidre: vasos de precipitats (2), tubs d’assaig (4), varetes (2), gradetes (1), pipetes (2), comptagotes.
  • Altres: retolador fix, fogonet, recipient per bany maria.

PROCEDIMENT
  1. Prepareu una dissolució d’aigua amb glucosa, fructosa, lactosa i una amb midó. No és una reacció quantitativa, per tant ho podeu fer barrejant uns 100 cc d’aigua amb mitja culleradeta de cada producte. Remeneu bé fins obtenir la completa dissolució. Etiqueteu cada vas.
  2. Prepareu 8 tubs d’assaig i els retoleu: 2 per a cada solució.
  3. Poseu 2 cc de solució en cadascun d’ells.
  4. En una sèrie de tubs afegiu 2 gotes de lugol i sacsegeu bé. En l’altra sèrie hi afegiu 1 ml de reactiu de Fehling A i un de B (1 ml és aproximadament 12 gotes). Els tubs que contenen Fehling s’han d’escalfar una mica al bany maria per facilitar la reacció entre el reactiu i la dissolució. No cal que bullga i ho podeu retirar quan observeu un canvi clar de color en algun tub.


OBSERVACIONS



Resultat d'imatges de lugol i fehling 


Resultat d'imatges de lugol prova

CONCLUSIONS

  1. Quina biomolècula podem detectar utilitzant Lugol? Per què?

En casa agafarem Betadine (paregut al Lugol) i provarem en diversos aliments.
Deixarem caure unes gotes de Betadine sobre cadascun d'ells. (plàtan, taronges, galeta, creïlla, cereals,pa, pernil dolç o pernil de York)

  1. I utilitzant Fehling? Per què?



  1. Poseu exemples d’aliments en els què podem trobar les biomolècules utilitzades.




ACTIVITAT 2: ELS SUCRES EN ELS ALIMENTS
  1. Té midó la patata? I el pa? Comprova-ho experimentalment.

  1. Té sucre un suc de fruita? I la llet? Quin tipus de sucre és? Comprova-ho experimentalment.









ACTIVITAT 3: LA DIGESTIÓ DEL MIDÓ

MATERIAL
  • Reactius: Lugol, reactiu de Fehling A i B
  • Amilasa o saliva fresca.
  • Solució de midó (es prepara fent bullir una barreja d’aigua amb una mica de midó, fins obtenir un líquid viscós una mica tèrbol)
  • Material de vidre: 4 tubs d’assaig, 1 vareta, 1 gradeta, 1 pipeta, 3 comptagotes,
  • Altres: fogonet, recipient per bany maria.
PROCEDIMENT
  1. Prepareu 4 tubs d’assaig numerats en una gradeta. Afegiu a tots ells 2 ml de solució de midó.
  2. En els tubs 3 i 4 hi afegiu saliva fresca. Els poseu en aigua calenta (a uns 37º) durant 10 minuts.
  3. Mentrestant, afegiu 5 gotes de lugol al tub 1. El sacsegeu i el deixeu en repòs. Al tub 2 hi afegiu 12 gotes de reactiu de Fehling A i 12 del B. Ho sacsegeu i ho deixeu en repòs.
  4. Passats els 10 minuts, afegiu unes gotes de lugol al tub 3 i els reactius de Fehling (12 gotes de cada) al tub 4.
  5. Poseu els tubs que contenen Fehling uns minuts en aigua calenta per afavorir la reacció.

OBSERVACIONS

CONCLUSIONS
  1. Què volem simular deixant els tubs amb saliva a 37ºC durant uns minuts?
  2. Al final de l’experiment, els tubs han respost de diferent manera? Per què?









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada